😛JURNAL HARIAN 31/10

   haiiii. kari ni hari isnin. everything was just fine today. hahah. as always lah kan. hari ni belajar bio. hmm rasa macam nak share pasal mitosis dengan meiosis lah. benda ni takde lah complicated sangat. so taknak serabut2 kita bagi yang simple je :)



ni proses mitosis
   ok so based on ape yang aku ingat, mitosis ni dia happens dekat somatic cells. dia ni untuk heal luka, contohnya tangan aku luka, so the same number of chromosome akan ade kat situ untuk heal luka tu. pastu ade lah lagi banyakkkk dalam buku. yang dekat atas tu step2 dia. dalam buku ade significance, dia copy brape banyak chromosomes, macam mane dia copy dna dan sebagainya :)



ni pulak proses meiosis


    proses di dilakukan untuk produce gametes. cell division yang ade dekat dalam proses ni ade 2 cell division. proses ni untuk divide sister chromatid. ade meiosis 1 dengan meiosis 2. banyak beza antara mitosis dengan meiosis ni. contohnya lagi meiosis di sex cell division manakala mitosis tu somatic cells je. pastu dalam ni ade crossing over untuk tukar dna antara gen x dengan gen y.

   pastu alaaa ade banyak maklukat dalam buku. cer selak buku tu. tutup kejap semua gajet yang ade dekat tangan tu. tak elok hadap gajet lama2 ni. tak baik untuk mata, dan hidup ni jugak. kita kenalah baca buku jugak. ok? jangan nak 21st century sangat. adat orang lama2 jangan dilupa ok gais???

   ok sekian sahaja dari saya buat hari ini. byeeee🤗

Comments

Popular Posts