JURNAL HARIAN

Jurnal 8~

   Hari ini bertarikhkan 28 Mac, ditemani dengan hari Isnin yang mulia ini. Saya berasa agak ralat untuk bangun pada awal pagi tadi. Pada awalnya, saya bangun pada jam 5.30 pagi. Saya berkata pada diri saya bahawa pagi masih lagi muda, jadi saya sambung semula tidur saya. Saya mengingatkan pada diri saya untuk hanya tidur selama 15 minit. Tetepi nampaknya, saya telah terlajak sehingga ke pukul 6.45 pagi.

   Sesedarnya saya, saya terus meluru ke tandas kerana menyangkakan saya sudah terlewat untuk memulakan hari. Saya mencapai tuala dan juga peralatan mandi tanpa mengemas katil saya terlebih dahulu.

   Sesudah menyiapkan diri, saya bersarapan dengan  sekotak air milo dan juga sepaket biskut yang berjenama Lexus. Kemudian, saya sempat mengulang kaji sedikit tentang subjek biologi kerana cikgu saya ingin mengadakan satu ujian. Saya membaca buku itu dengan gelojoh sekali kerana saya berasa amat cemas.

   Kemudian, saya ke dewan serbaguna untuk menghadiri perhimpunan mingguan yang diadakan pada setiap hari Isnin. Tujuan perhimpunan mingguan diadakan adalah untuk menyampaikan informasi yang terkini kepada para pelajar. Dalam sesi perhimpunan, ada pelajar yang berani menawarkan diri untuk memberikan ucapan untuk membina keyakinan diri yang utuh dan kukuh.

  Setelah tamat waktu perhimpunan, saya bergegas ke makmal biologi kerana pada waktu itu merupakan waktu biologi. Pada hari ini, kami sekelas mempelajari subjek biologi, kimia, Bahasa melayu dan juga fizik. Aktiviti lain yang dilakukan oleh saya pada waktu selepas itu sama sahaja.

    Makanan tengah hari yang disediakan pada hari ini agak istimewa bagi saya kerana pihak dewan makan menghidangkan kami dnegan ulam-ulaman dan SAMBAL BELACAN YANG TERAMATLAH SEDAP  DAN PEDAS. Saya tambah sambal belacan itu sebanyak tiga kali. Sudah lama saya mengidam untuk merasa sambal belacan yang ekstra pedas sejak saya belajar di Kolej PERMATApintar Negara. Asyik-asyik lauk yang dihidangkan tidak mempunyai rasa pedas sehingga membakar lidah, melelehkan peluh di dahi dan memerahkan lubang hidung sehingga menjadi seperti buah jambu.

   Tetapi, antara waktu kemuncak pada hari ini adalah pada waktu prep. Kami sekelas merancang untuk membuat video tutorial untuk mengelakkan daripada menjadi mangsa buli. Saya diberikan amanah untuk menjadi seorang pembuli di dalam video itu. Saya sungguh seronok dan menghayati waktu yang berkualiti itu bersama rakan-rakan saya yang sangat saya kasihi dan sayangi.

   Selepas itu, rutin harian saya sama sahaja. Pulang ke bilik, berehat sekejap, mandi, makan malam. Solat maghrib, mendengar tazkirah yang disampaikan oleh ustaz jemputan, solat isya’, pergi ke kelas prep, mengulang kaji pelajaran, melakukan kerja rumah yang telah diberikan oleh cikgu, dan akhir sekali tidur. Sebelum tidur, antara amalan yang wajib dilakukan oleh saya sebelum tidur adalah menggook gigi dan mencuci muka. Dan sebelum melelapkan mata pula, saya akan membaca doa-doa dan potongan ayat yang disunatkan untuk dibaca sebelum melelapkan mata. Sampai itu sahaja coretan buat hari ini. Saya sudahinya dengan assalamualaikum.


~SEKIAN, TERIMA KASIH~

Comments

Popular Posts